הזדמנויות עסקיות בתחום ההייטק

תחום ההייטק הוא הענף הכלכלי המוביל בישראל. לעיתים נדמה שמדובר בענף משל עצמו, ענף בו המשכורות גבוהות במידה משמעותית מהממוצע במשק וכך גם הרווחים של החברות השונות. חשוב לזכור שמאחורי החזות המצליחה של ההייטק, זו עם ההנפקות במיליארדים, האופציות במיליונים והמתעשרים החדשים, יש מציאות הרבה יותר קשה. אנחנו שומעים בתקשורת או בסיפורים כמעט אך ורק על ההצלחות. מה שנסתר מאיתנו זה כמות הכישלונות שהיו נדרשים בדרך לשם. ההצלחה של משקיעים אינה מובטחת, הם מפסידים הרבה עד שרואים תמורה. חלקם לעולם לא מצליחים להחזיר את כל ההשקעה שלהם. יזמים טועים לעיתים קרובות בהערכה של רעיון או היכולת לבצע אותו. ולבסוף, עובדים רבים מוצאים את עצמם בחברות קטנות ומבטיחות, משקיעים הרבה מעבר לתמורה שהם מקבלים רק בשביל הסיכוי שהחברה תצליח ותעשה 'אקזיט'. המאמר הבא מיועד לעזור ולחדד את היכולת של כל אלו לזהות הזדמנות עסקית טובה על מנת שיוכלו להשקיע את זמנם וכספם באופן מיטבי.

הישארו מעודכנים

הבסיס לזיהוי נכון של הזדמנויות עסקיות הוא להישאר מעודכנים לגבי השוק או השווקים השונים. בשביל לקחת החלטה עסקית נכונה אתם צריכים לפתח מומחיות בתחום אשר מעניין אתכם, לא רק מצד אחד אלא באופן מקיף. הכוונה היא להכיר למשל את צד הלקוח – לדעת מי רוכש מוצרים או שירותים בהם נרצה להשקיע או ליזום. האם אנחנו פונים לחברות? לגופים ממשלתיים? לפרטיים? מהם המתחרים עושים בשוק? מה ההזדמנות הקיימת שלא מכוסה על ידם? בנוסף לכל אלה, תהיו חייבים להיות בקיאים ביחס להיתכנות לפיתוח פתרונות שונים. רבות מהיוזמות מגיעות מטכנולוגיה אשר 'מחפשת' שימוש.

זה לא פשוט להישאר מעודכנים ולכן נוכל להמליץ על כמה דרכים לעשות זאת. ראשית, האזינו בכל רגע פנוי לפודקאסטים בנושא. יש הרבה ידע רלוונטי בפלטפורמה הזו וגם עצות שימושיות ומקרי בוחן שניתן ללמוד מהם רבות. בתור התחלה, נמליץ לכם להאזין לפודקאסט "על כישלונות ואיך לפתוח דלתות בהייטק" אשר ממש מכסה את תחום היזמות. הוא מתאים לא רק ליזמים, אלא גם למי שנמצא בשוק בתור עובד.

נדבך נוסף הוא לשמור על קשרים, נטוורקינג, עם קולגות לשעבר ובהווה. זוהי דרך מצוינת להתעדכן על הנעשה, לשמוע רעיונות וליצור חיבורים אשר ישרתו אתכם בהמשך.

בנו תכנית

בשביל להצליח בכל עסק, דרושה לנו תכנית עסקית מפורטת. אז נכון, קשה לבנות תכנית עסקית עוד לפני שזיהינו הזדמנות, ויש גם נורות אזהרה שחשוב להכיר בנושא. הרעיון הוא לחשוב על הדרישות שיהיו לנו מעסק בתחום ההיי טק מבחינת תזרים, רווחיות, תחום פעולה, סוג וכמות כח האדם שיידרש לנו ועוד. ברגע שיש את כל זה, נוכל לבחון כל רעיון חדש על בסיס התכנית. מה שאנחנו מנסים לעשות כאן הוא 'להלביש' רעיון מתחומים שונים (טכנולוגיה, מוצר, שוק) על ה'שלד' של התכנית שלנו ולראות אם יש לו התכנות, האם הוא מסוגל להתממש, לפחות לפי הידע העומד לרשותנו כרגע.

בסופו של דבר, הכל בנוי על הערכה וצפי של העתיד. עשו לכם כלל מהותי בכל הערכה כזאת: תמיד תנו הערכה 'קונסרבטיבית' של מספרים, נתונים או צפי לזמנים. הכוונה היא שלכל נתון שתצטרכו להעריך יש תחום – בין 'הכי טוב שיכול לקרות' לבין הכי גרוע שיכול לקרות'. בשביל להעריך פוטנציאל עסקי בצורה נכונה, אנחנו תמיד נעריך את הנתונים באופן יותר קרוב לאפשרות הפסימית יותר. אם עדיין העסק נראה ריאלי, יכול להיות שיש לנו כאן משהו ביד. זכרו שעסקים שנראים יותר מידי טוב על הנייר הם כאלו שכנראה כל ההערכות בנוגע אליהם בוצעו בהגזמה כלפי מעלה ולכן הם מייצגים תרחיש שכנראה לא יתממש.